Orfeu și Euridice – proiect pilot de teatru experimental bazat pe sunet binaural

ORFEU ȘI EURIDICE

ascultați la CĂȘTI pentru a experimenta efectul binaural!

Piesa audio este rezultatul unui workshop de 3 zile X 2 h cu 13 elevi nevăzători și parțial văzători de la Liceul Special pentru Deficienți de Vedere Buzău, coordonat de Marina Hanganu.

Descriere:
Orfeu, miticul muzician și poet al lirei, o jelește pe iubita sa soție moartă, Euridice. Călăuzit de zeul Amor, Orfeu pătrunde în lumea de dincolo pentru a-i îndupleca pe zei să i-o înapoieze pe Euridice. Această poveste audio este înregistrată binaural și trebuie ascultată la căști (doar așa se păstrează intact efectul de spațializare a sunetului). Prin intermediul sunetului binaural, ascultătorul devine personaj, participant direct la acțiune, fiind purtat de Amor prin lumi sonore fantastice.

Tot în cadrul proiectului ORFEU ȘI EURIDICE - peisaje sonore imersive, elevii de la Liceul Special pentru Deficienți de Vedere Buzău au participat la un workshop de sunet coordonat de drd. Ștefan Damian (UNATC „I.L.Caragiale” București, CINETIC)

Scenariu de Marina Hanganu, inspirat de „Legendele și miturile Greciei Antice” (N.A.Kun), de libretul operei „Orfeu și Euridice de Gluck și „Metamorfozele” lui Ovidiu.
Concept și regie: Marina Hanganu.
Editare sunet: Marina Hanganu și Ștefan Damian (sound designer)
Soundscape: „Naufrage” de Ștefan Damian.
Muzica la liră: „Orpheus’s Lyre” și „Ode to Orpheus” de Michael Levy - Composer for Lyre.
Toate rolurile sunt interpretate de elevi cu vârste între 13 și 15 ani de la Liceul Special pentru Deficienți de Vedere Buzău.
Elevi:
Zeul Amor - Adelin Tănasă
Nimfe, suflete și zei: Dincă Ciprian, Ivănescu Cornel, Solomon Andra, Tofan Georgiana, Ursu Nicoleta, Matei Alexandru, Buzatu Maria, Gleveşanu Andreea, Ionaşcu Florian, Popa Ştefania, Popia Adelina, Şerban Alexandru

Profesori coordonatori de la Liceul Special pentru Deficienți de Vedere Buzău:
Leca Adriana-Florentina (Director), Zincă Gina (Coordonator educativ), Ursache Marius, Ion Victor, Marian Nicoleta, Anton Ana Maria, Alin Zevedei

Un parteneriat între Teatrul „George Ciprian” Buzău, Liceul Special pentru Deficienți de Vedere Buzău și Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale” București - CINETIC.
Proiect realizat în cadrul Festivalului Buzău Iubește Teatrul 2017

Selecționer festival: conf.univ.dr. Carmen Stanciu (Prorector UNATC „I.L.Caragiale”

Directorul Teatrului „George Ciprian”: Gina Chivulescu

 

Mulțumiri lui Michael Levy - compozitor și interpret la liră:

Muzica la liră din piesa cu sunet binaural ORFEU ȘI EURIDICE îi aparține artistului britanic Michael Levy, căruia îi mulțumim pentru interesul acordat acestui proiect și pentru permisiunea de a folosi două dintre fascinantele sale melodii – „Orpheus’s Lyre” (Lira lui Orfeu: https://youtu.be/jP-ctPO_-ck ) și „Ode To Orpheus” (Odă lui Orfeu: https://youtu.be/MNJ8NEQ4SdY). Michael Levy este un artist remarcabil. Multi-instrumentist și compozitor prolific, el s-a specializat în tehnica muzicală a lirei antice. Cercetarea lui riguroasă se bazează pe descoperiri arheologice, pe ilustrațiile din vechime care înfățișează cântăreți la liră, pe texte literare rare în care sunt descrise reprezentațiile muzicale la liră. El se inspiră și din tehnicile cântatului la liră care încă se mai practică în Africa (rezultat al negoțului antic dintre Egipt și Grecia antică). Albumele sale îmbină compoziții proprii cu melodii autentice, care au supraviețuit în formă scrisă din Antichitate (există exemple remarcabile din Grecia antică și din Mesopotamia). Din 2008 până astăzi, Michael a produs 30 de melodii independente și a colaborat cu „Luthieros” în fascinantul proiect dedicat reconstrucției și promovării lirei antice - „The Lyre 2.0 Project". „Luthieros” (Thessaloniki, Grecia) construiesc instrumente antice, printre care și diverse tipuri de liră. Pasiunea lui Michael Levy pentru Antichitatea muzicală este molipsitoare, iar motivația lui poetică:
„Trăim într-o lume „muzicală” fadă și fabricată fără încetare. Pentru mine, ea e fără suflet. Pare că ritmul uimitor al rock’n roll-ului a fost înlocuit de o mașinărie de tobe și, brusc, o inimă care pulsa a fost redusă la tăcere în lume. Cumva, acest stimulator ritmic care a înlocuit-o nu se ridică tocmai la aceeași înălțime! Așa că eu am o misiune muzicală. O obsesie, ar spune unii, să deschid un portal spre un timp care a fost aproape uitat – visez să reaprind însuși spiritul strămoșilor noștri antici. Să surprind, fie și numai pentru câteva momente, un timp în care oamenii își imaginau că textura universului era țesută din armonii și note. Să te delectezi cu un timp mai blând, în care fragilitatea vieții era cu adevărat apreciată și fiecare acțiune era realizată în sensul adorației față de zeii antici.”
(în original: „We live in a bland and relentlessly manufactured 'musical' world. To me, it feels soulless. It’s as if the stonking beat of rock’ n roll was replaced by a drum machine and suddenly a thrumming heartbeat was silenced in the world. Somehow this replacement pacemaker doesn’t quite measure up! So, I have a musical mission. An obsession, some might say to open a portal to a time that has been all but forgotten - I dream to rekindle the very spirit of our ancient ancestors. To capture, for just a few moments, a time when people imagined the fabric of the universe was woven from harmonies and notes. To luxuriate in a gentler time when the fragility of life was truly appreciated and its every action was performed in the almighty sense of awe felt for the ancient gods.” – Michael Levy).
website: http://www.ancientlyre.com/

Măsuri care privesc accesul şi contactul cu publicul

  1. La intrare se va efectua un triaj observaţional şi nu se va permite accesul persoanelor care prezintă simptome de infecţie respiratorie (tuse, strănut, rinoree), temperatura max. 37,3.
  2. Se va realiza termometrizarea spectatorilor/vizitatorilor. Persoanele care refuză să le fie verificată temperatura nu vor avea acces în locaţie;
  3. Accesul publicului va fi permis numai în condiţiile purtării de mască (medicală/non-medicală) pe toată durata evenimentului. Pentru a oferi o protecţie eficace, masca trebuie să acopere gura şi nasul;
  4. Accesul în spaţiu se face cu respectarea de către participanţi a distanţării de minimum 1,5 m;
  5. Persoanele îşi vor dezinfecta mâinile cu dezinfectant avizat pe bază de alcool care va fi pus la dispoziţie la intrare;
  6. Intrarea/ieşirea sunt separate, unice, pentru facilitarea menţinerii distanţei fizice;
  7. Accesul se face pe timpi cu până la o oră înainte de eveniment pentru a evita aglomeraţia.
  8. Bilete NU vor avea locuri nominale.
  9. Bilete se pot achiziționa doar online sau de la Agenția de Bilete a Teatrului „George Ciprian” situată bdul. Nicolae Bălcescu nr. 37
  10. Intrarea în sală se face în ordinea venirii începând cu primul loc marcat din primul rând disponibil. (Rândul C)
  11. În ziua spectacolului biletele se pot achiziționa de la Agenția de Bilete a Teatrului „George Ciprian” situată bdul. Nicolae Bălcescu nr. 37sau online cu maxim 30 de minute înainte de spectacol.
  12. Biletele vor fi scanate; se va evita ruperea sau atingerea biletelor;
  13. Participanţii au obligaţia purtarea măştii de protecţie;
  14. Prin excepţie, menţinerea distanţei fizice de 2 m între persoane nu se aplică pentru membrii aceleiaşi familii sau pentru grupuri de până la 3 persoane;
  15. În cazul utilizării toaletelor se va respecta distanţa obligatorie de minimum 1,5 m;
  16. După şi/sau înaintea fiecărui eveniment se realizează dezinfectarea cu substanţe biocide autorizate a tuturor scaunelor, pufurilor etc.;
  17. Se interzice consumul de mâncare şi băutură în locaţie.