NEGUȚĂTORUL DIN VENEȚIA de William Shakespeare, regia artistică Eugen Gyemant
Teatrul Evreiesc de Stat, București
Durata: 2h 30’ (fără pauză)
Distribuție: Maia Morgenstern, Andrei Finți / Neculai Predica, Natalie Ester, George Remeș, Viorica Predica / Lorena Luchian, Darius Daradici / Mircea Drîmbăreanu, Isadora Băltățeanu, Filip Popescu, Nicolae Botezatu, Anka Levana, Cristina Cîrcei, Mirela Nicolau, Mihai Ciucă, Mircea Dragoman, Feras Sarmini

Traducerea: Alina Grigore
Regizor: Eugen Gyemant
Scenariu/Adaptare: Eugen Gyemant
Coregrafie:-
Costume: Vladimir Turturică
Muzica:
Distribuția (pe roluri):
Shylock: Maia Morgenstern
Antonio: Neculai Predica
Portia: Natalie Ester
Bassanio: George Remeș
Nerissa: Viorica Predica
Gratiano: Mircea Drîmbăreanu
Jessica: Isadora Băltățeanu
Lorenzo / Moartea / Nebunul: Filip Popescu
Lancelot: Nicolae Botezatu
Saleria: Anka Levana
Solania: Cristina Cîrcei
Tubal: Mirela Nicolau
Dogele Venetiei: Mihai Ciucă
Prințul Aragonului: Mircea Dragoman
Prințul Marocului: Feras Sarmini
Data premierei: 7 si 8 februarie 2025
Durata spectacolului (cu/fǎrǎ pauzǎ): 150 de minute (fără pauză)
Materiale necesare pentru campania de promovare: atasat pe mail
- scurtă prezentare a spectacolului (maxim 8 rânduri)
,,Neguțătorul din Veneția este un text despre antisemitism, despre poziția tragică a evreilor în lume, despre omul care este adus în situația de a refuza să mai accepte abuzul și despre răul pe care și-l face prin acest refuz. Nu poți să te aperi, fără să devii tu cel care face rău. Dreptatea este nedreaptă. Legea și principiul sunt pretextul și ornamentul cu care sunt acoperite relațiile umane, care sunt în esență inumane.
Am ales ca, în acest spectacol, Shylock să fie o femeie, pentru a pune în lumină și în opoziție două femei luminate, ale căror calități vin în contradicție cu lumea în care trăiesc. O putem vedea în Portia pe regina Elisabetha I, ostatică a convențiilor unei epoci, căreia inteligența ei i-o ia mult înainte. La fel, puternica Shylock este temută pentru capacitățile ei, care le depășesc pe ale celorlalți mari neguțători venețieni, și disprețuită pentru că e femeie și pentru că e evreică.
Neguțătorul din Veneția este un text despre bani, dar mai ales, despre o economie care se bazează pe bani imaginari. În acest sens, este extrem de actual și descrie evenimentul major care a modelat epoca pe care o trăim. Când toată lumea este datoare altcuiva și nimeni nu are în realitate niciun ban, cel mai grav lucru care se poate întâmpla este ca cineva să își ceară datoria. Este o putere foarte mare în gestul de a-ți cere ceea ce ți se datorează. Dar puterea se întoarce întotdeauna împotriva celui care o folosește.
Neguțătorul din Veneția este un text special, pentru că cele mai fragile, vulnerabile momente sunt puse în vorbele aride ale contractelor și ale jurisprudenței și cele mai rafinate idei poetice sunt puse să lucreze în vorbele și în interesul marilor ticăloși.” (Eugen Gyemant).






