Denisa Apostol – MIORIȚA. IEȘIREA DIN CERC

MIORIȚA. IEȘIREA DIN CERC

 

Se lasă umbrele inerte peste colțul cel gri de rai.

Din aglomerarea de forme nu poți distinge, la început, decât șuba albă a unui cioban prea tânăr și conturul de aer al unui fluier de os. Șuba miroase puternic a saivan. Se simte mirosul acesta până departe, în sală. E autentic.

Baciul se așază cu mișcări molcome în centrul unei pajiști de munte. Stă în centrul lumii. Spațiul scenic este atent delimitat de marginile unui cerc negru și subțire, simetric cu cel de deasupra, luminos, aflat în armonie cu tot ce ține de lumea pământească. Ce e sus e și jos, în oglinda întoarsă. Sus e lumina, jos e întunericul.

Forma aceasta nu a fost întâmplător aleasă de scenografa Andreea Săndulescu. Cercul simbolizează întregul, eternitatea, apartenența la divinitate, altfel spus este chiar materializarea ideii de rai. În varianta culeasă de Vasile Alecsandri, raiul se află „pe-un picior de plai”, la munte, aproape de cer, în pură spiritualitate.

Spectacolul regizat de Cristian Ban este, evident, o reinterpretare care actualizează mitul, îl plasează în contemporaneitate, păstrând firul central, al legăturii dintre om și univers, dintre om și destin. Spectacolul întreg pare o scriere în palimpsest. Trebuie descifrat.

Baciul mioritic crede în existența raiului, care se află, dacă știi să-l vezi, peste tot: „Raiul este la munte cu voi”, „Raiul este acolo unde mă simt în siguranță: în satul meu”.

Mișcarea scenică viguroasă este completată de replicile construite atent. Uneori nu se spun pe scenă multe cuvinte. Tăcerea are rostul ei în contemplarea lumii, iar fizionomia actorilor grăiește de la sine.

Piesa este împărțită în mai multe tablouri care cuprind miezul alegoriei moarte-nuntă, între „Un apus de soare” și „O pauză”. Se folosește frecvent ideea de probabilitate, fiindcă nimic nu e sigur, deși totul este posibil, nu neapărat dezirabil: Ce-aș face dacă…? M-aș gândi, l-aș lovi, l-aș acoperi etc.

După ce alegoria moarte-nuntă se împlinește prin căsătoria tinerilor, în rai, nu pe pământ, oile ciobanului recită balada Miorița. E nevoie de această reamintire a textului originar. E nevoie de această reamintire a textului originar?! Rămâne să ne gândim.

La final, publicul este eliberat de farmecul artei scenice printr-o replică-avertisment. Pentru a nu se confunda arta cu sursa ei de inspirație, ficțiunea cu realitatea, imaginarul cu realul sunt puse alte delimitări, alte „cercuri” și „rame”: Ați urmărit ceva ce nu există!

Oare?! Atunci când actorii respiră și gândesc în fața unei săli pline de spectatori ajungi să te îndoiești că spectacolul nu a devenit realitate palpabilă, că nu a îndepărtat limitările, ieșind din cerc.

Denisa Apostol, Colegiul Național „Mihai Eminescu” Buzău, clasa a IX-a, participă la proiectul Atelierul de cronici,din cadrul Festivalului BUZĂU / IUBEȘTE / TEATRU!

Foto: Andreea Iordache

MIORIȚA, Festivalul BUZĂU / IUBEȘTE / TEATRU!

Teatrul FANI TARDINI, Galați

Distribuția:

Nică Bargan (Ciobanul moldovean), Elena Emandi (Oaia ciobanului moldovean), Radu Horghidan (Ciobanul vrâncean), Oana Mogoș (Oaia ciobanului vrâncean), Vlad Ajder (Ciobanul ungurean), Elena Anghel (Oaia ciobanului ungurean), Mihaela Grosu (Mireasa), Mihai Păun (Câinele)

Regia: Cristian Ban

Scenografia: Andreea Săndulescu

Dramaturgia: Radu Horghidan

Asistent regie: Lavinia Eiler

 

 

Măsuri care privesc accesul şi contactul cu publicul

  1. La intrare se va efectua un triaj observaţional şi nu se va permite accesul persoanelor care prezintă simptome de infecţie respiratorie (tuse, strănut, rinoree), temperatura max. 37,3.
  2. Se va realiza termometrizarea spectatorilor/vizitatorilor. Persoanele care refuză să le fie verificată temperatura nu vor avea acces în locaţie;
  3. Accesul publicului va fi permis numai în condiţiile purtării de mască (medicală/non-medicală) pe toată durata evenimentului. Pentru a oferi o protecţie eficace, masca trebuie să acopere gura şi nasul;
  4. Accesul în spaţiu se face cu respectarea de către participanţi a distanţării de minimum 1,5 m;
  5. Persoanele îşi vor dezinfecta mâinile cu dezinfectant avizat pe bază de alcool care va fi pus la dispoziţie la intrare;
  6. Intrarea/ieşirea sunt separate, unice, pentru facilitarea menţinerii distanţei fizice;
  7. Accesul se face pe timpi cu până la o oră înainte de eveniment pentru a evita aglomeraţia.
  8. Bilete NU vor avea locuri nominale.
  9. Bilete se pot achiziționa doar online sau de la Agenția de Bilete a Teatrului „George Ciprian” situată bdul. Nicolae Bălcescu nr. 37
  10. Intrarea în sală se face în ordinea venirii începând cu primul loc marcat din primul rând disponibil. (Rândul C)
  11. În ziua spectacolului biletele se pot achiziționa de la Agenția de Bilete a Teatrului „George Ciprian” situată bdul. Nicolae Bălcescu nr. 37sau online cu maxim 30 de minute înainte de spectacol.
  12. Biletele vor fi scanate; se va evita ruperea sau atingerea biletelor;
  13. Participanţii au obligaţia purtarea măştii de protecţie;
  14. În cazul utilizării toaletelor se va respecta distanţa obligatorie de minimum 1,5 m;
  15. După şi/sau înaintea fiecărui eveniment se realizează dezinfectarea cu substanţe biocide autorizate a tuturor scaunelor, pufurilor etc.;
  16. Se interzice consumul de mâncare şi băutură în locaţie.