LILIOM – MERGI CU DOMNUL!
Autor al unui roman celebru, „Băieții din strada Pál” (1906), Ferenc Molnár publică în 1909 o încântătoare piesă de teatru, „Liliom: Ofițerul de gardă”. Scenariul piesei regizate de Andrei Huțuleac este, așadar, excelent din start, și la fel este și punerea în scenă, așezată inspirat între tradiție și inovație.
Decorul se schimbă rapid, sub ochii spectatorului. Diverse mecanisme asigură versatilitatea elementelor care apar și dispar, se ocultează, pentru a ieși la iveală în momentele-cheie, asigurând efectul de fluiditate a întâmplărilor: pânze cazone, drapaje care poartă patina timpului, pârghii, aripi de înger, rampe, beculețe, lumini sub formă de stea, un trepied pentru fotografii, toate obiectele importante pentru crearea unui mediu social pauper, fără să fie lipsit de strălucire. Buna organizare a elementelor decorului creează impresia de lărgire a spațiului, până la senzația felliniană de atingere a altei dimensiuni, care ține de vis ori de metafizic. În rolul teribilei Doamna Muskát, cu peruca ei roșie, Dorina Tataru creează o fantasmă a Saraghinei.
Aproape tot spectacolul, coexistă în scenă caruselul, plasat în fundal, cu rotirea hipnotică a călușeilor de la circ, și atelierul de fotografie. Umbra caruselului se prelungește și în viața pe care Liliom se străduiește, fără mare succes, să o aibă împreună cu iubita sa, inocenta Julika. S-ar putea întoarce oricând la circ, unde este cel mai iscusit strigător. Îl ține în loc o tânără pe care, deși o iubește – sau pentru că o iubește, dostoievskian -, o lovește. Cea mai dureroasă lovitură are căldura îmbrățișării. „Mergi cu Domnul! este un îndemn de o comică ambiguitate. Până la urmă, Liliom n-are încotro, este nevoit să-și ispășească păcatele, escortat fiind de „detectivii lui Dumnezeu”.
Când află că va deveni tată, Liliom este nevoit să facă o alegere morală și, ca de obicei, alege prost. Visând să plece în America, Liliom este în stare să piardă și ce nu are.
Minunatul actor Ion Jitari intră firesc într-un rol dificil, care propune o dublă judecată – a lumii, care-l consideră om rău, fără rost pe lume, și a Julikăi (Maria Anton cu grațioasă interpretare), care-i vede blândețea, fiindcă îl iubește.
Absolut admirabilă este grija regizorului față de un text clasic, actualizat nu prin efecte gratuite, ci prin decoruri, costume, muzică și, mai ales, interpretarea impecabilă a rolurilor.
Spectacolul crește ca intensitate, atingând cu finețe resorturile emoționale care îndeamnă la reflecție. Sigur că viața este un carusel în care fiecare își găsește un loc potrivit pentru a fi fericit. Cum spune Liliom, „chiar și un vagabond poate să se facă om”. Aplauze la final! Neapărat!
Prof. Mihaela Nicolae, C.N. „Mihai Eminescu” Buzău
LILIOM – Teatrul Republican „Luceafărul”, Chișinău
Text de Ferenc Molnár
Traducerea /adaptarea: Andrei Huțuleac
Regia: Andrei Huțuleac
Distribuția (pe roluri):
Liliom - Ion Jitari
Julika - Maria Anton
Marika - Victoria Cîrlan
Ficsur - Gigi Tabarcea
Hugo - Radu Canțîr
Linzmann - Victor Triboi
Doamna Muskát - Dorina Tataru
Lujza - Iana Onica
Doamna Hollunder - Lora Dolghii
Medicul - Oleg Macovei
Conțopistul - Gigi Tabarcea
Berkovics -Ion Liulica
Strungarul - Ion Prisăcara
Polițiștii - Victor Triboi, Ion Liulica
Un polițai din Buda - Eugen Nicov
Dr. Reich - Liuba Roman
Kadar Istvan - Eugen Nicov
Teatrul Republican „Luceafărul”
Echipa de creație
Regia: Andrei Huțuleac
Scenografie: Adrian Suruceanu
Muzica: Dumitru Seretinean
Pictor de costume: Stela Verebceanu
Festivalul Teatrului Tânăr, Buzău 2024