CRONICA DE SPECTACOL – FIUL – CE SE ÎNTÂMPLĂ CU TINE?

FIUL - CE SE ÎNTÂMPLĂ CU TINE?

 

FIUL, excelentul spectacol al Teatrului de Stat Regina Maria din Oradea, are recomandare de vârstă (14+). Pe bună dreptate, căci este greu să asiști două ore la istoria dramatică a unui adolescent care se confruntă cu depresia. Tată și fiu, actorii Richard și Robert Balint creează roluri impresionante.

Decorul este construit în așa fel încât să susțină ideea de viață în alb și negru. Pereții, fără ferestre, sunt înalți, așezați într-un unghi care limitează suprafața scenică. Albul domină spațiul, însă nu ca simbol salvator, ci ca element al unui teritoriu peste care boala a pus stăpânire. Atmosfera de salon de spital (chiar de ospiciu) este amplificată de efectele muzicale – melodie ritmică, obositoare, evocând căderea înnebunitoare a picăturilor de apă la intervale rare.

Retras într-o firidă, Nicolas, un băiat filiform, stă ghemuit, cu genunchii adunați la piept și scrie. Adolescentul s-a rupt deja de realitate, are însă puterea de a-și ascunde rana sufletească. Tatăl îi vede doar rănile de pe mâini.

Costumele sunt realizate în același joc de lumină și întuneric. Sofia (Alina Leonte) și Anne (Corina Cernea) au costume elegante, imaculate, care le definesc, ca personaje rezonabile – fosta și recenta soție se acceptă, sunt civilizate, fiind îndrăgostite de același bărbat. Interpretarea celor două actrițe pare o partitură scrisă în două registre, pentru două vârste, nu cu mult diferite. Fiecare are câte un fiu de iubit, câte un fiu de apărat.

La rândul său, tatăl poartă haine deschise la culoare. Pierre este avocat. Fire mai curând autoritară, Pierre visează ca băiatul lui să aibă o carieră de succes, „să facă ceva cu viața lui”. Crede că totul are o explicație rațională și, la o privire mai atentă, are și el un trecut marcat de traume.

Singurul care poartă îmbrăcăminte închisă la culoare este adolescentul. Și în acest caz, costumul este o formă de exprimare a mesajului: blugi, hanorac, tricouri anoste și, în două secvențe, capete animaliere. Nicolas nu știe să se apere de durere. Este manipulator și pare egoist. De fapt, este un puști care se confruntă cu o descoperire descumpănitoare: lipsa de sens a lucrurilor.

Discuțiile dintre tată și fiu se poartă în așa fel încât cei doi să se afle mereu la aceeași înălțime, poziția ideală de comunicare. La un moment dat, tatăl, aflat în genunchi, își cuprinde fiul, într-o îmbrățișare caldă, încrezătoare. Cum oamenii sunt diferiți, cei doi nu reușesc să se înțeleagă unul pe celălalt. Adolescentul nu se simte iubit, ci abandonat în vechea familie, doar cu mama, după ce tatăl a divorțat și s-a căsătorit cu o altă femeie. O sursă a depresiei de care suferă tânărul ar fi, prin urmare, divorțul părinților.

Părinții nu găsesc resursele emoționale necesare pentru a-și susține copilul. Adulți în toată firea, cu propriile probleme profesionale, aflați ei înșiși în căutarea fericirii, părinții nu înțeleg de ce băiatul lor nu este la fel ca toți ceilalți adolescenți, de ce suferă, ce-i lipsește, de ce nu merge la școală, de ce nu le poate ierta greșelile - toate acestea sunt întrebări rostite pe scenă, într-un moment de criză. Granița dintre normalitate și anormalitate este greu de recunoscut. Și mai greu de acceptat este un diagnostic care aduce stigmat.

În rolul lui Nicolas, Robert Balint are o dicție mecanică, deranjantă poate pentru cine nu este obișnuit cu felul în care adolescenții rostesc cuvintele, cu dinții strânși, eliminând vocalele, agresiv și neinteligibil, în orice caz, o dicție autentică.

La finalul spectacolului, Pierre (în rol excelent, actorul Richard Balint) pare îmbătrânit, fără soluții, copleșit de vinovăție.

Cea mai frumoasă imagine din spectacol: o jucărie de pluș negru rămâne pe scenă, aruncată la întâmplare, în vreme ce o jucărie de pluș alb este așezată cu grijă în căruțul celui de-al doilea fiu.

 

Text de Florian Zeller, traducere de Silvia Năstasie, spectacol produs de Teatrul de Stat Regina Maria Oradea

 

Distribuția:
Pierre: Richard Balint
Anne: Corina Cernea
Sofia: Alina Leonte
Nicolas: Robert Balint
Doctor: Șerban Borda
Infirmier: Sorin Ionescu

Regia artistică: Bobi Pricop
Scenografia: Oana Micu

Festivalul Teatrului Tânăr, Buzău 2024

Cronica de Mihaela Nicolae

Măsuri care privesc accesul şi contactul cu publicul

  1. La intrare se va efectua un triaj observaţional şi nu se va permite accesul persoanelor care prezintă simptome de infecţie respiratorie (tuse, strănut, rinoree), temperatura max. 37,3.
  2. Se va realiza termometrizarea spectatorilor/vizitatorilor. Persoanele care refuză să le fie verificată temperatura nu vor avea acces în locaţie;
  3. Accesul publicului va fi permis numai în condiţiile purtării de mască (medicală/non-medicală) pe toată durata evenimentului. Pentru a oferi o protecţie eficace, masca trebuie să acopere gura şi nasul;
  4. Accesul în spaţiu se face cu respectarea de către participanţi a distanţării de minimum 1,5 m;
  5. Persoanele îşi vor dezinfecta mâinile cu dezinfectant avizat pe bază de alcool care va fi pus la dispoziţie la intrare;
  6. Intrarea/ieşirea sunt separate, unice, pentru facilitarea menţinerii distanţei fizice;
  7. Accesul se face pe timpi cu până la o oră înainte de eveniment pentru a evita aglomeraţia.
  8. Bilete NU vor avea locuri nominale.
  9. Bilete se pot achiziționa doar online sau de la Agenția de Bilete a Teatrului „George Ciprian” situată bdul. Nicolae Bălcescu nr. 37
  10. Intrarea în sală se face în ordinea venirii începând cu primul loc marcat din primul rând disponibil. (Rândul C)
  11. În ziua spectacolului biletele se pot achiziționa de la Agenția de Bilete a Teatrului „George Ciprian” situată bdul. Nicolae Bălcescu nr. 37sau online cu maxim 30 de minute înainte de spectacol.
  12. Biletele vor fi scanate; se va evita ruperea sau atingerea biletelor;
  13. Participanţii au obligaţia purtarea măştii de protecţie;
  14. În cazul utilizării toaletelor se va respecta distanţa obligatorie de minimum 1,5 m;
  15. După şi/sau înaintea fiecărui eveniment se realizează dezinfectarea cu substanţe biocide autorizate a tuturor scaunelor, pufurilor etc.;
  16. Se interzice consumul de mâncare şi băutură în locaţie.