Amalia Gabriela Șerbu – Impresii spectacol – Miorița

Revizitarea unui text definitoriu pentru spațiul cultural românesc, Miorița, un mit literar întemeietor, este un exercițiu dificil și primit, de obicei, cu reticență, atât de publicul tânăr - care nu mai este interesat de teza specificului național și nu mai este conectat la un anumit mod de a trăi, de a-și reprezenta viața și moartea, de a percepe natura și cosmicul, nașterea, căsătoria și moartea -, cât și de publicul mai vârstnic, dominat de sentimentul de apartenență la o lume de valori străvechi, obligatoriu inalterabile. În fond, se oferă contextul necesar ca profiluri diferite de spectatori să se situeze în aceeași zonă a dialogului scenic.

Regizorul Cristian Ban valorifică scenariul dramatic semnat de Radu Horghidan, cu scenografia Andreei Săndulescu. Dorința declarată este de a confrunta publicul contemporan cu teme și cu aspecte îndepărtate, din drama pastorală, pentru a-i demonstra actualitatea, într-o lume în care mecanismul conflictului acționează destul de puternic.

Deși nu-și propune o abordare interactivă cu publicul, li se oferă spațiu de intervenție actorilor.  Astfel, se remodelează textul, cu scopul de a-i întări mesajul, dar și de a-l lăsa în spate. Limbajul pe alocuri personal și nota biografică sunt, de asemenea, constante ale stilului regizoral, conectat la o viziune „solară” în acest spectacol.

Ce a ieșit din intenția inovatoare a regizorului este o pendulare continuă între atunci și acum, între comedie și dramă, între realitate și irealitate. Autenticitatea este asigurată de recuzită:  fluier (actorii cântă inedit), sumane special făcute de un cioban, cu miros puternic de oaie. Impresionează menținerea la limita dintre gravitate și desolemnizare, alunecările ludice, nu neapărat parodic - demitizante, cât menite a relativiza interpretarea consacrată, a aduce zâmbetul pe buze și a strecura alte filtre livrești/intertextuale (discursul grav, aproape hamletian, despre oița din care a rămas doar craniul).

Forța spectacolului se trage din repunerea în discuție și a barierei morale stricte dintre bine și rău, cu o foarte interesantă reconstituire a scenei crimei și cu un final interogativ.

(prof. Amalia Gabriela Șerbu)

Foto: Ștefania Carpen

DISTRIBUȚIE: Nică Bargan (Ciobanul moldovean), Elena Emandi (Oaia ciobanului moldovean), Radu Horghidan (Ciobanul vrâncean ), Oana Mogoș (Oaia ciobanului vrâncean), Vlad Ajder (Ciobanul ungurean ), Elena Anghel (Oaia ciobanului ungurean ), Mihaela Grosu (Mireasa), Mihai Păun (Căinele)

Regia: Cristian Ban

Scenografia : Andreea Săndulescu

Dramaturgia: Radu Horghidan

Asistent regie: Lavinia Eiler

 

Măsuri care privesc accesul şi contactul cu publicul

  1. La intrare se va efectua un triaj observaţional şi nu se va permite accesul persoanelor care prezintă simptome de infecţie respiratorie (tuse, strănut, rinoree), temperatura max. 37,3.
  2. Se va realiza termometrizarea spectatorilor/vizitatorilor. Persoanele care refuză să le fie verificată temperatura nu vor avea acces în locaţie;
  3. Accesul publicului va fi permis numai în condiţiile purtării de mască (medicală/non-medicală) pe toată durata evenimentului. Pentru a oferi o protecţie eficace, masca trebuie să acopere gura şi nasul;
  4. Accesul în spaţiu se face cu respectarea de către participanţi a distanţării de minimum 1,5 m;
  5. Persoanele îşi vor dezinfecta mâinile cu dezinfectant avizat pe bază de alcool care va fi pus la dispoziţie la intrare;
  6. Intrarea/ieşirea sunt separate, unice, pentru facilitarea menţinerii distanţei fizice;
  7. Accesul se face pe timpi cu până la o oră înainte de eveniment pentru a evita aglomeraţia.
  8. Bilete NU vor avea locuri nominale.
  9. Bilete se pot achiziționa doar online sau de la Agenția de Bilete a Teatrului „George Ciprian” situată bdul. Nicolae Bălcescu nr. 37
  10. Intrarea în sală se face în ordinea venirii începând cu primul loc marcat din primul rând disponibil. (Rândul C)
  11. În ziua spectacolului biletele se pot achiziționa de la Agenția de Bilete a Teatrului „George Ciprian” situată bdul. Nicolae Bălcescu nr. 37sau online cu maxim 30 de minute înainte de spectacol.
  12. Biletele vor fi scanate; se va evita ruperea sau atingerea biletelor;
  13. Participanţii au obligaţia purtarea măştii de protecţie;
  14. În cazul utilizării toaletelor se va respecta distanţa obligatorie de minimum 1,5 m;
  15. După şi/sau înaintea fiecărui eveniment se realizează dezinfectarea cu substanţe biocide autorizate a tuturor scaunelor, pufurilor etc.;
  16. Se interzice consumul de mâncare şi băutură în locaţie.