Amalia Gabriela Șerbu – CRONICĂ DE SPECTACOL SĂPTĂMÂNA TEATRULUI TÂNĂR – 8 TAȚI

8 TAȚI

Teatrul de Stat Constanța

De: Tina Müller
Traducerea: Ciprian Marinescu

Uși ce n-au mai fost deschise

 

Prima seară a festivalului SĂPTĂMÂNA TEATRULUI TÂNĂR, care se desfășoară la Buzău, în perioada 14 – 21 octombrie, a adus pe scena Tetarului „George Ciprian” trupa Teatrului de Stat din Constanța, o alegere cât se poate de potrivită.

Piesa scrisă de Tina Müller și tradusă de Ciprian Marinescu are un subiect simplu și tulburărtor: o tânără de 19 ani, Nico Katz, impecabil interpretată de Ecaterina Lupu, își pune întrebări despre existența extrem de dureroasă prin absență a propriului tată biologic, despre care mama ei, Rosa (Cristina Luca), refuză a-i vorbi. Viața evoluează ca-ntr-un vertij de sentimente și de emoții, bine sugerat, printr-un joc imprevizibil, în ciuda subiectului previzibil/similar altor povești despre relația adolescenți - părinți.

Dinamica scenică te ține focusat pe fiecare moment-nucleu desprins din tumultul emoțional. Se refac etape distincte din viața protagonistei, într-o derulare inversă extrem de rapidă: copilăria la bunici, căsătoria mamei cu srilankezul Marudur, nașterea lui Shanti, despărțirea Rosei de soț, alegerea fetei de a trăi cu Marudur, nu în noua relație a mamei, responsabilitățile casnice și neglijarea școlii, revolta, întâlnirea cu gașca „băieților” de cartier, închisoarea, plecarea în America și înfierea lui Nico de către o familie de americani ce nu admiteau rostirea lucrurilor urâte, povestea eșuată de dragoste, dorința de a face un copil... Totul până la reconcilierea cu mama a cărei poveste traumatică o rescrie parțial și care, între timp, se îmbolnăvește de epilepsie. La revederea din final, pe un ton stins și ușor nostalgic, îi spune fetei foarte puțin despre planurile spulberate din tinerețe, când imaginase cu iubitul ei (tatăl lui Nico) o călătorie în jurul lumii, pe care, finalmente, a făcut-o ... singur. O tinerețe în care mitul micinos al iubirii te înălța pe aripile muzicii lui Jonny Cash.

Foto: Ștefania Carpen

Impresionant este modul cum actorii interpretează mai multe roluri, cu o intensitate constantă și cu o lejeritate uimitoare în schimbarea registrului stilistic, fiind când „grasul de bunicul”, când sora răsfățată, când tatăl vitreg sau orice alt personaj introdus pe firul fragil de relații mai mult sau mai puțin temporare. Urmărind piesa, ai senzația, la un moment dat, că actorii interpretează un singur rol, de fapt, un personaj polifonic. Sincronizarea gestuală, mimica, vocile pe mai multe straturi, interpretarea vocală, toate spun o poveste de nespus, greu de acceptat, dar asumată și vindecătoare, după ce și-a găsit tonul și a fost eliberată, ca orice poveste.

Scenografia este sugestivă. Decorul minimalist conține niște căsuțe cu mici proiecții video inserate la ferestre. Devii martor la scene de interior la care, în mod firesc, nu ai acces. Casele sunt simbolurile mediului familial, al microlumilor afective care ne definesc, ne generează traume și ne lansează întrebări ce ne urmăresc toată viața. Ușa din fundal reprezintă o barieră morală și emoțională. Este ușa pe care Nico nu o va deschide, poate, niciodată, dar pe care știe că o poate deschide oricând.

Foto: Ștefania Carpen

În fond, piesa este despre acceptare. Acceptarea de sine, acceptarea faptului că toți purtăm un dialog cu noi înșine, dar, dincolo de orice greșeală săvârșită, avem nevoie să ne simțim în siguranță și să primim iubire. De aceea, relația Nico (fiică) - Rosa (mamă) este cheia prin care se ajunge la înțelegere, cu accelerate bătăi de inimă. Monologul din final, un portret contradictoriu făcut mamei de către Nico, este interpretat firesc de actrița în rol principal și poate fi primit de spectator ca un dar, ca un pașaport pentru concilierea cu sine, căci ne conduce către propriul monolog.

Distribuția:
A: Ecaterina Lupu
B: Cristiana Luca
C: Theodor Șoptelea
D: Andrei Bibire
E: Florin Aioane

Regia: Irisz Kovacs
Scenografia: Theodor Niculae
Light design: Alexandru Bibire

(Amalia Gabriela Șerbu, profesor la C.N.„B.P.Hasdeu”, Buzău)

Măsuri care privesc accesul şi contactul cu publicul

  1. La intrare se va efectua un triaj observaţional şi nu se va permite accesul persoanelor care prezintă simptome de infecţie respiratorie (tuse, strănut, rinoree), temperatura max. 37,3.
  2. Se va realiza termometrizarea spectatorilor/vizitatorilor. Persoanele care refuză să le fie verificată temperatura nu vor avea acces în locaţie;
  3. Accesul publicului va fi permis numai în condiţiile purtării de mască (medicală/non-medicală) pe toată durata evenimentului. Pentru a oferi o protecţie eficace, masca trebuie să acopere gura şi nasul;
  4. Accesul în spaţiu se face cu respectarea de către participanţi a distanţării de minimum 1,5 m;
  5. Persoanele îşi vor dezinfecta mâinile cu dezinfectant avizat pe bază de alcool care va fi pus la dispoziţie la intrare;
  6. Intrarea/ieşirea sunt separate, unice, pentru facilitarea menţinerii distanţei fizice;
  7. Accesul se face pe timpi cu până la o oră înainte de eveniment pentru a evita aglomeraţia.
  8. Bilete NU vor avea locuri nominale.
  9. Bilete se pot achiziționa doar online sau de la Agenția de Bilete a Teatrului „George Ciprian” situată bdul. Nicolae Bălcescu nr. 37
  10. Intrarea în sală se face în ordinea venirii începând cu primul loc marcat din primul rând disponibil. (Rândul C)
  11. În ziua spectacolului biletele se pot achiziționa de la Agenția de Bilete a Teatrului „George Ciprian” situată bdul. Nicolae Bălcescu nr. 37sau online cu maxim 30 de minute înainte de spectacol.
  12. Biletele vor fi scanate; se va evita ruperea sau atingerea biletelor;
  13. Participanţii au obligaţia purtarea măştii de protecţie;
  14. În cazul utilizării toaletelor se va respecta distanţa obligatorie de minimum 1,5 m;
  15. După şi/sau înaintea fiecărui eveniment se realizează dezinfectarea cu substanţe biocide autorizate a tuturor scaunelor, pufurilor etc.;
  16. Se interzice consumul de mâncare şi băutură în locaţie.